PERJANTAIN BLOGI - YSI JAOS

Perjantai 27.10.2023 klo 7.22 - Vesa Ratala

PERJANTAIN BLOGI - YSI-JAOS

Onko tekoäly OAJ:n linjoilla työhyvinvoinnissa?

Viime keväänä YSI-jaoksen blogissa Jaana Vallius ja Jouni Kaipainen käsittelivät työhyvinvointiasioita. Tässä blogissa jatkan saman aiheen parissa yhdessä tekoälyn kanssa. Annoin tekoälylle (ChatGPT) tehtäväksi kirjoittaa blogi aiheesta: Mikä auttaa jaksamaan opettajan työssä? Tekoälyn teksti on lainausmerkeissä ja omat kommenttini on kirjoitettu perään ilman lainausmerkkejä.

Mikä auttaa jaksamaan opettajan työssä?

”Opettajan työ on vaativa ja samalla palkitseva ammatti, joka vaatii paljon energiaa ja sitoutumista. Jaksaminen on opettajan työssä erityisen tärkeää, jotta voi tarjota oppilailleen parhaan mahdollisen opetuksen ja tuen. Tässä blogissa tarkastellaan joitakin avaintekijöitä, jotka auttavat opettajia jaksamaan työssään.”

OAJ:kin on nostanut strategiassaan jäsentemme työhyvinvoinnin edistämisen keskeiseen asemaan.


”1. INTOHIMO OPETTAMISTA KOHTAAN
Opettajan työ on paljon muutakin kuin pelkästään tiedon jakamista. Se vaatii intohimoa ja rakkautta oppimiseen ja opettamiseen. Opettajat, jotka ovat todella innostuneita työstään, löytävät voimaa ja iloa siitä, mitä he tekevät.”

Nykyään opettajan työkuvan laajeneminen aiheuttaa myös uhkan työuupumuksesta. OAJ onkin aloittanut Joku Roti -kampanjan, jolla pyritään mm. auttamaan opettajia rajaamaan työtään. Siinä yhtenä työvälineenä voi käyttää OAJ:n Vipu-sovellusta, joka löytyy OAJ:n jäsensivuilta. Sivuille on julkaistu myös eri opettajaryhmille jäsenen sopimusopas.

”2. AMMATTIKASVATUS JA OSAAMISEN KEHITTÄMINEN
Opettajat hyötyvät jatkuvasta ammatillisesta kehittymisestä. Osallistuminen koulutuksiin, seminaareihin ja verkostoituminen muiden opettajien kanssa auttaa pitämään osaamisen ajan tasalla. Kun opettaja tuntee olevansa pätevä ja tietää, että hänellä on tarvittavat työkalut opetuksensa toteuttamiseen, jaksaminen lisääntyy.”

OAJ on tuonut esille opettajien suunnitelmallisen täydennyskoulutuksen merkitystä niin opetuksen laadun kuin opettajien jaksamisen kannalta.

”3. TYÖN JA VAPAA-AJAN TASAPAINO
Opettajan työ voi olla hyvin vaativaa ja aikaa vievää, mutta on tärkeää pitää huolta myös omasta hyvinvoinnistaan. Riittävä lepo ja vapaa-aika ovat avainasemassa jaksamisen kannalta. Opettajien tulisi pyrkiä asettamaan selkeät rajat työn ja vapaa-ajan välille.”

Tämä kappalehan on kuin suoraan Joku Roti -kampanjan johdantolauseista.

”4. TUKIVERKOSTO
Opettajan ei tarvitse kantaa kaikkea vastuuta yksin. Tukiverkosto, kuten kollegat, esimiehet ja mentorit, voivat tarjota tukea vaikeissa tilanteissa ja auttaa ratkaisemaan ongelmia. Myös oppilaiden vanhemmat voivat olla arvokas tuki.”

Opetusalan ammattijärjestö on esittänyt, että jokaiselle uudelle opettajalle pitää saada lakiin kirjattu oikeus ja velvollisuus kaksivuotiseen mentorointiin työajalla. OAJ on myöskin tuonut esille esihenkilöiden työn rajaamisen, kehittämisen ja perustehtäviin keskittymisen tärkeyden. Samoin on korostettu kodin ja koulun välisen yhteistyön merkitystä.

”5. ITSESTÄÄN HUOLEHTIMINEN
Fyysinen ja henkinen hyvinvointi ovat avainasemassa jaksamisen kannalta. Säännöllinen liikunta, terveellinen ruokavalio ja stressinhallintakeinot voivat auttaa pitämään energiatasot korkealla. Myös itsetuntemuksen ja omien tunteiden käsittelyn harjoittelu voi olla hyödyllistä.”

Tästäkin voi olla samaa mieltä. OAJ:n sivuilta löytyy mm. vinkkejä, joilla jokainen voi osaltaan parantaa työyhteisönsä vuorovaikutusta (Työhyvinvoinnin ABC).

”6. OPISKELIJOIDEN ONNISTUMISTEN JUHLIMINEN
Opettajan työssä on monia haasteita, mutta myös paljon iloa. Kun opettaja näkee oppilaidensa onnistuvan ja kehittyvän, se tuo valtavaa tyydytystä ja kannustusta. Muistamalla juhlistaa oppilaiden saavutuksia, opettaja voi ylläpitää motivaatiotaan ja jaksamistaan.”

Eli välillä voi kehua itseään ja muistaa, että kuuluu Maailman parhaat opettajat -ryhmään.

”Kaiken kaikkiaan opettajan työ on antoisaa, mutta se vaatii paljon omistautumista ja huolenpitoa omasta hyvinvoinnista. Jaksaminen opettajan työssä on mahdollista, kun otetaan huomioon nämä avaintekijät ja pyritään tasapainottamaan ammatilliset velvollisuudet ja henkilökohtainen hyvinvointi. Opettajat, jotka pitävät huolta itsestään ja omasta intohimostaan opettamista kohtaan, voivat olla pitkäaikaisia ja vaikuttavia kasvattajia tuleville sukupolville.”

Aika hyvin tekoäly on OAJ:n kanssa samoilla linjoilla. Jos et ole vielä käynyt tutustumassa OAJ:n Joku Roti -kampanjan sivuihin, käy tutustumassa ja ota samalla Vipu-sovellus käyttöön.

Vesa Ratala
OAJ Pirkanmaan Ysi-jaoksen puheenjohtaja

Avainsanat: OAJ, OAJ Pirkanmaa, tekoäly, blogi, YSI-jaos, työhyvinvointi