Oppimisen tukitoimet ontuvat perusopetuksessa

Maanantai 11.3.2013 - Kaj Raiskio, Olli Luukkainen ja Merja Koivisto


Opetusalan Ammattijärjestön ja OAJ:n Pirkanmaan alueyhdistyksen mukaan perusopetuksen oppilaille laissa turvatut oppimisen tukitoimet jäävät käytännössä toteutumatta. Tukitoimien järjestämisessä on suuria puutteita, eikä lain henki toteudu.

Perusopetuslakia uusittiin viime eduskuntakaudella. Oppilaille säädettiin oikeus välittömiin tukitoimiin, kun oppiminen tai koulunkäynti kangertelee.

OAJ selvitti, kuinka lainmuutos on vaikuttanut oppilaiden saamaan tukeen. Viime vuoden lopulla toteutettuun kyselyyn vastasi yli 1 000 suomen- ja ruotsinkielistä opettajaa eri puolilta maata.

- Tulokset kertovat karua kieltä. Opetusryhmät eivät ole pienentyneet, vaikka niissä opiskelee erityistä tukea tarvitsevia oppilaita. Oppilaille ei ole mahdollista antaa tarpeen mukaan tukiopetusta, osa-aikaista erityisopetusta tai erityisopetusta, joten oppilaan oikeudet jäävät oleellisilta osin toteutumatta, puheenjohtaja Olli Luukkainen arvioi.

- Esi- ja perusopetuksen ryhmäkoosta onkin säädettävä lailla ja turvattava riittävä rahoitus sille, että ryhmäkoot pysyvät kohtuullisena. 

Opettajat kokivat huolestuttavaksi myös sen, että kunnat tekevät opetuksen järjestämistä koskevia ratkaisuja ottamatta riittävästi huomioon oppilaan, huoltajan, opettajan ja oppilashuollon toimijoiden yhdessä muodostamaa näkemystä. 

Yhtenä epäkohtana on, että oppilaan tulevaisuuteen vaikuttavia pedagogisia asiakirjoja voi tätä nykyä laatia opettajankoulutusta vailla oleva henkilö, sillä opettajan ammattinimikettä ei ole suojattu.

- OAJ vaatiikin, että opetushenkilöstön ammattinimikkeet suojataan ja perustetaan kansallinen opetushenkilöstön ammattirekisteri, Luukkainen tähdentää.

- Oppimisen tueksi tarkoitettu lainmuutos näyttäytyykin kentällä lähinnä korulauseina. -Suunnitelmallisuus ja kirjatut tukitoimet eivät näy oppilaan arjessa. Myös oppilashuollon resurssit todettiin riittämättömiksi. Oppilaat ovat eriarvoisessa asemassa eri kunnissa ja eri kouluissa.

OAJ epäilee myös, saavatko huoltajat selvää oppimisen tukea koskevista asiakirjoista. - Vanhemman on voitava yhdellä silmäyksellä ymmärtää, millaisia tukitoimia hänen lapselleen kuuluu ja millaista tukea tämä on saanut. Tukitoimien toteutumista on seurattava ja palautetiedon keruuta kehitettävä niin koulun, kunnan kuin valtakunnan tasolla. Opettajilla olisi tietoa, kuinka toimia oppilaan parhaaksi, mutta puutteelliset resurssit eivät sitä mahdollista, Luukkainen tiivistää.

Kooste OAJ:n selvityksestä on nähtävissä os. www.oaj.fi