Opetuksen määrä ei saa olla säästökohteena

Perjantai 8.3.2013 - Päivi Koppanen, Sirkka Saarikoski ja Inkeri Toikka


Opetuksen määrä ei saa olla säästökohteena

Opetusalan Ammattijärjestön ammatilliset opettajat kiittävät Sastamalassa opiskelevan nuoren isää tärkeän asian esille nostamisesta (Al 12.2.). Vaikka kuntayhtymän johtajan vastaus (Al 16.2.) toi näkyviin ne toimet, joita oppilaitoksessa tehdään, on huoli opetuksen määrän vähenemisestä todellinen. Ongelmat on tuotava esille ja niihin puututtava. Opiskelijan saama opetuksen ja ohjauksen määrä ei saa olla säästökeino ammattiin opiskelun aikana, keinot talouden vakauttamiseen on löydettävä muualta.

Ammatillisen koulutuksen opetuksen määrää ei säädellä

Ammatilliselta koulutukselta odotetaan paljon. Nuorisotakuu, syrjäytymisen ehkäisy, erityisopetus ja elinkeinoelämän muuttuviin tarpeisiin vastaaminen ovat kasvavia vaatimuksia, joita koulutukselle asetetaan. Koulutuksen järjestäjät ovat suurien haasteiden edessä etenkin kun samaan aikaan hallitus esittää tuntuvia leikkauksia koulutuksen rahoitukseen ja aloituspaikkoihin.

Toimet, joihin moni koulutuksen ylläpitäjä jo ryhtynyt, näkyvät opiskelijoille opetustuntien määrän vähenemisenä ja itsenäisen työn lisääntymisenä. Ennen vuotta 1999 opiskelijan saaman opetuksen määrä oli säädelty lainsäädännössä. Nyt opetustuntien määrää ei säädellä eikä työpaikalla tapahtuvaan ohjausta mitoiteta yhdenmukaisesti. Kukin koulutuksen järjestäjä päättää niistä itsenäisesti ja määrät eroavat merkittävästi.

Opiskelijan saaman opetuksen määrä on pudonnut alun 38 viikkotunnista pahimmillaan alle 20 tuntiin viikkoa kohti. Tavoitteet on kuitenkin mitoitettu opiskelijan 40 tunnin työmäärälle viikossa.  Opiskelijan itsenäisen opiskelun varaan jää entistä suurempi osa tavoitteiden saavuttamisesta. Ammatillisen peruskoulutuksen nuoret ovat iältään 16 – 19 vuoden välillä ja monelle itsenäinen työskentely on vielä liian vaativaa. Ammattiin opiskelu edellyttää taitojen harjaannuttamista, palautteen saamista ja keskinäistä vuorovaikutusta, joita ei yksin opiskellen voi vahvistaa.

Opiskelijoiden saaman opetuksen ja ohjauksen riittämättömyys ovat olleet Opetusalan Ammattijärjestön huolena jo pitkää. Myös työelämän edustajat odottavat, että oppilaitoksissa on riittävästi opetusta ja aikaa ohjatusti harjoitella. Alan ja ammatin perustaidot on oltava tutkinnon suorittaneella kunnossa.

Ammatillisen koulutuksen resurssit on turvattava

Tulevaisuus talouslukujen valossa näyttää synkältä. Opetusministeriö esittää ammatillisen koulutuksen tarjontaan yli 7000 paikan vähennystä vuoteen 2016 mennessä ja rahoituksen vähentämistä 175 M€:a. Koulutuksen järjestäjät ovat varautuneet tuleviin leikkauksiin opetuksen määrän leikkaamisen lisäksi irtisanomalla, lomautuksilla ja ryhmäkokoja kasvattamalla. Opiskelijoille se merkitsee entistä vähemmän ohjattua opetusta, jos säästöpäätöksiä ei pureta.

Vanhempien, opiskelijoiden, koulutuksen järjestäjien ja opettajien huoli on otettava vakavasti. Opetuksen määrä ja laatu on turvattava eikä ammatillisen koulutuksen eteen tehtyä työtä saa murentaa lyhytnäköisillä säästötoimilla. Koulutuksen suosio sekä opiskelijoiden että opettajien keskuudessa on herättänyt ihmetystä maailmalla. Laadukkaaseen koulutukseen investointi tuottaa monikertaisen katteen tulevaisuudessa.

Varapuheenjohtaja ja OAJ:n Ammatilliset Opettajat OAO ry:n puheenjohtaja Päivi Koppanen

Koulutuspoliittisen toimikunnan puheenjohtaja Sirkka Saarikoski

Ammatillisen koulutuksen erityisasiantuntija Inkeri Toikka