Paras tapa saada säästöjä varhaiskasvatuksesta on panostaa siihen
Valtiovarainministeriö on kerännyt kunnilta ja kuntalaisilta ehdotuksia, miten voitaisiin purkaa normeja ja saada näin säästöjä aikaan. Norminpurkujen tavoitteena on poistaa tarpeettomia ja kustannuksia aiheuttavia lainsäädännöllisiä velvoitteita. Hallituksen säästötoimenpiteet vaikuttavat kuntatalouteen, jonka yksi pääsääntöisistä tehtävistä on tuottaa sivistys- ja koulutuspalveluita. Säästöjä on toki saatava aikaan, mutta mikä sitten on järkevä tapa säästää – ei ainakaan varhaiskasvatuksesta leikkaaminen. Valitettavan moni näistä norminpurkuehdotuksista koskee myös varhaiskasvatusta. Näitä ovat esimerkiksi lapsen varhaiskasvatukseen osallistumisen oikeuden rajaaminen, ryhmäkokojen kasvattaminen, lapsen varhaiskasvatussuunnitelmista luopuminen muiden kuin tuen lasten osalta sekä kelpoisuusehtojen väljentämistä. Kaikilla näillä heikennetään varhaiskasvatuksen laatua. Miten esimerkiksi voidaan suunnitella ja toteuttaa lapsen tarpeet huomioivaa varhaiskasvatusta, jos lapselle ei tehdä henkilökohtaista varhaiskasvatussuunnitelmaa, joka toimii toiminnan suunnittelun pohjana? Jos varhaiskasvatuksessa ei työskentele pedagogista opettajankoulutusta saaneita varhaiskasvatuksen opettajia, miten voidaan toteuttaa laadukasta ja pedagogista toimintaa? Isommat ryhmäkoot lisäävät niin lasten kuin aikuistenkin kuormitusta entisestään. Miten henkilö, jolla ei ole pedagogista koulutusta, voi vastata pedagogiikan johtamisesta omassa yksikössään? Suomessa on tehty paljon töitä varhaiskasvatuksen laadun ja pedagogiikan eteen, ja nyt näitä tutkimustietoon perustuvia asioita halutaan heikentää. Vuonna 2018 varhaiskasvatuslailla haluttiin vahvistaa varhaiskasvatuksen laatua ja pedagogiikkaa vaikuttamalla ryhmien henkilöstörakenteisiin. Jo nyt näitä kelpoisuusehtoja halutaan heikentää ennen, kuin lainmukainen siirtymäaika on edes päättynyt. 2015-2016 tehdyn VakaVai –tutkimushankeen loppuraportista löytyy tutkittua tietoa esimerkiksi subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamisen ja ryhmäkokojen kasvattamisen vaikutuksista. Vahvasti tiivistettynä nämä heikentävät sekä varhaiskasvatuksen laatua että lisäävät kuormitusta niin lapsilla kuin aikuisillakin. Toivottavasti kaiken säästöpaineen alla päättäjät kuitenkin tiedostavat laadukkaan ja pedagogiseen osaamiseen perustuvan varhaiskasvatuksen merkityksen eivätkä pura näihin liittyviä normeja. Kuten kaikki tiedämmekin, laadukas varhaiskasvatus edistää koulutuksellista tasa-arvoa ja oppimista. Perusta kaikelle oppimiselle, sivistykselle ja arvoille rakennetaan jo varhaiskasvatuksessa. Paras tapa saada säästöjä varhaiskasvatuksesta on panostaa siihen. Tutkimuksetkin osoittavat, että jokainen varhaiskasvatukseen laitettu euro tulee takaisin seitsemänkertaisina. Olkaa hereillä, jos kunnassanne aletaan puhua normien purkamisesta, ottakaa paikallisesti kantaa ja perustelkaa, miksi näin ei kannata toimia. OAJ on tehnyt tutkimuksiin perustuvat perustelut, miksi eri normeja ei voi purkaa. Jos tarvitsette näitä perusteluja omien keskustelujenne tueksi, voitte olla yhteydessä allekirjoittaneeseen. Mukavaa loppukevättä! Heini Pihko, VOL-jaoksen puheenjohtaja, OAJ Pirkanmaa
|
Avainsanat: blogi, VOL, varhaiskasvatus, VOL -jaos, OAJ Pirkanmaa |
Uutiset
Tapahtumat
Yhdistyksemme
OAJ Pirkanmaan jäseniä ovat pirkanmaalaiset OAJ:n paikallisyhdistykset sekä ala- ja oppilaitoskohtaiset jäsenyhdistykset. Jäsenyhdistyksiin kuuluu runsaat 8200 henkilöjäsentä. Tarjoamme jäsenyhdistyksille tukea edunvalvontaan ja koulutukseen.