
Puheenjohtajan perjantaiblogi
Opettaja on opetusalan ammattilainen
Opettajan työpanos oppimisen etenemisessä on tärkeä ja ohjaava. Kaikkien oppijoiden tulee saada opiskeluunsa tukea, myös lahjakkaiden oppilaiden. Lahjakkaiden oppijoiden osaamisen nosto on Suomen etu ja se ruokkii meille yhteiskunnassa uusia innovaatioita. Taitavien osaajien osaaminen ja heikompien oppijoiden kuilu pitää saada kaventumaan, tähän oppijat tarvitsevat kotoa ohjausta. Myös kouluissa tarvitaan sopivat opetusryhmät sekä aikaa opettaa. Opettaja on koulutuksen asiantuntija ja teemme mielellämme yhteistyötä eri tahojen kanssa. Toisten sanelu siitä, mitä kouluissa pitäisi tehdä, ei toimi. Opettajien ja rehtoreiden ajatukset on nostettava parempaan arvoon.
Edunvalvontaa
Suomen hallituksen budjettiriihi on syyskuun alkupäivinä ja sitä ajatellen opettajien ääntä on kuultava. Koulutuksen leikkaukset eivät ole pidemmällä välillä järkeviä, vaan ne heikentävät entisestään oppijoiden osaamisen tasoa. Tutkimus- ja kehittämisrahoitus on kyettävä saamaan nousuun. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden lähiopetusta on oltava enemmän. Suomalaisessa koulutuskentässä on tiedettävä, minkä verran meillä on tarpeeksi opettajia ja missä päin Suomea heitä on. Opettajien koulutuksen määriä on sen jälkeen helpommin ohjata oikeisiin paikkoihin. Koulujen kesäloma-ajasta on keskusteltava faktoihin perustuen ja miettien hyvin tarkasti, haluammeko olla lomalla Suomen valoisimpaan aikaan ja onko meillä jo nyt toimiva aikataulutus. Määräaikaisten opettajien asemaa esimerkiksi kesäajan palkkauksessa on syytä kehittää. Avainasemassa ovat kunnat ja kaupungit, joilla on mahdollisuus näin tehdä. Hyvät kunnat esiin, jotka näin tekevät. Tärkeänä asiana on myös, että opettaja-nimikettä voisi käyttää vain opettajaksi valmistunut. Sijaiselle olisi oma nimike. Kunnat voisivat näissä asioissa itse laatia itselleen käytänteet ja ottaa ne käyttöön.
Oppimisen tuen muutos
Olemme uuden äärellä. Oppimisen tuen uudistus käynnistyi esi-, perus- ja lukio-opetuksessa. Toivottavasti tämä näkyy alueemme kunnissa lisäresurssina. Viime kevään kyselyn tulokset eivät sitä vielä näyttäneet. Koulut tarvitsevat lisää opettajia, jotta osaamisen taso saadaan nousuun. Tähän tarvitsemme myös toki oppilaan omaa motivaatiota ja kodin jatkuvaa tukea. Osaamisen tason nostaminen on meille Suomessa tärkeää, jotta emme hukkaa yhtään oppilasta tai opiskelijaa. Tarvitsemme kaikkien alojen osaajia jatkossakin. Myös suomen kielen opettaminen (hyvät taidot) maahan tulleille on kotoutumisen kannalta iso askel. Kielen oppimisen jälkeen mahdollisuudet integroitua ovat paremmat.
Oppimisen tuen uudistuksen osalta ensimmäinen vuosi on siirtymävuosi, jonka aikana haemme oikeita uomia oppimisen tuen järjestämiseen. Kannattaa tarkastella ja arvioida käytännön toimia hyvin. Tuokaa näitä huomioitanne esille rehtoreille, sivistysjohtoon, kunnan päättäjille sekä OAJ:n toimijoille. Ensimmäisen kokeiluvuoden toimivat käytännöt jatkoon, huonot ratkaisut poistoon ja uusia tilalle. Naapurikunnista kannattaa matkia hyviä asioita. Kannattaa käydä aitoa vuoropuhelua oppimisen tuen uudistusten kanssa ja kuunnella niissä opettajien ääntä. Jatkamme OAJ Pirkanmaana aiheen vahvaa edistämistä, että tuki olisi kunnossa.
Lakimuutokset
Toisena isona asiana lukuvuoden alussa ovat lakiuudistukset: mobiililaitteiden kielto, Aluehallintoviraston puuttumisoikeuden parantuminen ja liikunnallisen elämän vahvistuminen. On tärkeää, että mobiililaitteiden käyttöä rajataan lain mukaan oppitunneilla. Myös koulujen/opetuksen järjestäjien järjestyssäännöillä on hyvä luoda puitteet oppimisen mahdollisuuksille. On uskallettava tarvittaessa vielä tiukentaa koulujen järjestyssääntöjä. Mieluummin alkuun tiukemmin kuin liiaksi soveltaen. Aika muokkaa toiminnasta toimivampaa. Tarvitsemme keskittymiskykyisiä oppijoita kouluihin.
Kouluissa ja kunnissa on hyvä huomioida Aluehallintoviraston oma-aloitteinen puuttumisoikeus, jotta esimerkiksi resurssien puuttuminen ei jäisi pysyväksi. Ongelmasta tulee tarpeen mukaan vinkata Aviin. Avi ottaa sitten asiasta opetuksen järjestäjän toimiensa alle. Näin ollen Avi voisi oppilaan oikeuksien mukaisesti esimerkiksi vaatia lisää tukea järjestettäväksi. Kouluilla tulee olla lakisääteisesti tuki järjestetty oikein. Tässä vaaditaan oikeuksien puolustamista rohkeasti.
Oppilaita ja opiskelijoita on hyvä kannustaa liikunnalliseen elämäntapaan. Ja etenkin kotien tehtävä on saada lapset ja nuoret liikkeelle. Meidän on tutkitusti saatava monet oppimaan ja liikkumaan enemmän. Nämä myös kulkevat osittain käsi kädessä, hyvä kunto ja hyvä mieli edesauttavat opiskelemisen mahdollisuuksia. Hyvä mieli, parempi oppimiskyky. Kouluissa on myös hyvä huomioida, että oppilailla on tekemistä välituntisin. Aika kuluu paremmin ja psyykkinen oleminen on helpompaa.
OAJ Pirkanmaa
Kannustan kaikkia osallistumaan aktiivisesti OAJ Pirkanmaan tilaisuuksiin ja koulutuksiin. Alueyhdistyksen koulutukset ja tapahtumat ovat jäseniämme varten. Tuemme alueemme jäsenyhdistyksiä ja sitä kautta jäsenistöä edunvalvonnallisissa sekä jäsenpalvelullisissa tehtävissä. Muistutan myös, että OAJ:n valtuustovaalit ovat tulossa keväällä 2026. Järjestämme infotilaisuuden vaaleista marraskuussa.
Opettajien etuja tulee ajaa opettajien johdolla.
Oikein hyvää syyslukukautta kaikille!
Risto Härkönen
Puheenjohtaja
OAJ Pirkanmaa
Uutiset
Tapahtumat
Yhdistyksemme
OAJ Pirkanmaan jäseniä ovat pirkanmaalaiset OAJ:n paikallisyhdistykset sekä ala- ja oppilaitoskohtaiset jäsenyhdistykset. Jäsenyhdistyksiin kuuluu runsaat 8200 henkilöjäsentä. Tarjoamme jäsenyhdistyksille tukea edunvalvontaan ja koulutukseen.